Sunday, May 5, 2013

Sebuah Tulisan Tentang Cinta

Ya Allah, jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang yang
Melabuhkan cintanya kepada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu


Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta
Jagalah cintaku padanya agar tidak
Melebihi cintaku pada-Mu


Ya Allah, jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya bertaut pada-Mu
Agar aku tidak terjatuh dalam jurang cinta semu


Ya Rabbana, jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya agar tidak
Berpaling dari hati-Mu


Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang yang
Merindui syahid di jalan-Mu


Ya Allah, jika aku rindu
Jagalah rinduku padanya agar aku tidak lalai
Merindukan surga-Mu


Ya Allah, jika aku menikmati cinta kasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya
Bermunajat di sepertiga malam-Mu


Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang
Menyeru manusia kepada-Mu


Ya Allah, jika Engkau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas, sehingga melupakan aku
Pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu



Sumber: Novel 'Langit Taman Hati' karya Cucuk Hariyanto

No comments:

Post a Comment